D. 11-3-14

Tirsdag d. 11. marts 2014

Beboerne blev vækket kl. 02.30. De fik tøj på og kl. 03.00 rullede bussen af sted med forventningsfulde beboere og medarbejdere.

Vi ankom til Kastrup lufthavn tidligt om morgenen og her fik vi den skønneste morgenmad i den bestilte lounge, som var en stor succes for beboerne.

Herefter ud til gate B10 og ind i en knaldrød flyver. Flyveturen forløb uden problemer for beboerne. De klarede det super flot. Vi fik igen mad og fin service i flyet.

En af beboerne gav udtryk for at det var rigtig fin betjening om bord på flyveren.

Da vi fløj ind over kangerlussuaq, så vi den flotte natur, hvorpå vi landende på den eneste landingsbane, der var i den lille bitte lufthavn.

Vores bagage blev sat på ladet af en lastbil og kørt ca. 200 meter over til det hotel vi skulle bo på de to første dage. Hotel Polar Lodge, som bestod af nogle røde barakker.

Da Grønland er 4 timer bagud, i forhold til dansk tid, fik vi en dejlig lang, første dag. Over middag tog vi på en sightseeingstur, der varede to timer, her fik vi set “Mickey Mouse”, hvilket er to store radarer og herefter videre til “Dolly Partons” barm, hvilket var to spidse sten, der var malet hvide, med røde spidser. Vi så en radarstation, som USA havde brugt under den “Kolde krig”.

Vi fik en dejlig tur, gennem et smukt, stille og øde landskab, hvor en af beboerne på turen sagde “hold da op en smuk udsigt”.

Vi blev fortalt at i Kangerlussuaq, er der et lille supermarked, en børnehave, en skole, en idrætshal, et bowlingcenter og en svømmehal og at der kun er to svømmehaller på Grønland i alt, den anden ligger i Nuuk. Derfor kan mange grønlændere ikke svømme.

Aftensmaden indtog vi i “Roklubben”, hvor vi fik rensdyrskarbonader. Herefter tilbage til hotellet og på hovedet i seng, da alle var trætte efter en lang og spændende dag.