Grønland

Dato: 11/3 | 12/3 | 13/3 | 14/3 | 15/3 | 16/3 | 17/3 | 18/3

Fredag d. 14 marts 2014

Vi spiste morgenmad og så afsted med bus til "World of Greenland", her var vi på byvandring med guide. Vi så gamle, fine bygninger, retten i Ilulissat, havnen, brandstationen, sygehuset og kirken. Beboerne frøs som små hunde og derfor droppede vi den sidste del af turen, i stedet gik vi forbi den lokale købmand og købte sandwich, som vi nød på et af værelserne tilbage på hotellet. Faktisk det bedste af de værelser. vi var blevet tildelt. Et kæmpe værelse med udsigt og havet og isbjergene og ikke at forglemme, med smukke vævede håndklæder.

Vi fik os et lille middagshvil og så skulle vi gøre os klar til en af højdepunkterne på turen, nemlig hundeslædeturen...

Vi prøvede sælskinstøj, så vi ikke kom til at fryse. Det var sjovt da vi skulle have det på. Vi grinede og pjattede, da vi lignede kæmpe eskimoer. Vi blev kørt ud til slædehundene og de var klar til tur. Det var meningen at man skulle side en på hver slæde, men da kun to af beboerne ønskede at sidde selv fik vi lavet det således så de sidste tre beboere kunne komme til at sidde med en. Da vi kørte afsted gik det op og ned og ud på is og over sten. Vi gjorde stop på toppen af et fjeld med fantastisk udsigt over isfjorden. Her fik vi te og kaffe. Nogle af beboerne frøs fingerne, så heldigvis havde vi handskevarmere med. Tilbage på slæderne mod Ilulissat. Hen over is og ned af en stejl bakke, hold da op, der var sus i maven. Da vi stod af slæderne var alle helt "høje" af turen. Munden stod ikke stille på en eneste og en af beboerne havde endda fået sig en lille "morfar" på turen tilbage. Hvilket alle syntes var lidt sjovt at det kunne lade sig gøre. Nogle fik klappet hundene og en lille hvalp. Det var helt klart en kæmpe succes for alle.

Vi blev kørt tilbage og skulle af med sæltøjet og så tilbage til hotellet, hvor vi fik vores aftensmad og fik snakket en masse om slædeturen.

Grønland.

Kirstinelund | Kjeldbjergvej 9 | 6650 Brørup | 75 38 80 42 | 24 66 43 75 | kirstinelund@bbsyd.dk